Contrasts between Roberto Arlt and Luigi Pirandello: shadows, madmen and suicides

Authors

  • Laura Sáez Reta

DOI:

https://doi.org/10.55422/bbmp.456

Keywords:

Arlt, Pirandello, Meta-theater, Reality, Fiction, Lucidity, Madness, Hypertextuality, Grotesque, Creole, Tragedy

Abstract

The works of Roberto Arlt and Luigi Pirandello share certain aspects, such as the similarity in the personality and the main conflict of many of their characters, or the use of meta-theater and reflections on reality and fiction, lucidity and madness that this resource unleashes. These confluences allow a parallel reading of some of his works, enriching their interpretation by contrasting and qualifying the use, scope and drifts of these approaches. Here we mostly review the texts of the Argentine on the basis of the Italian’s: how Sofía and Pedro confront their own characters in search of an author, how much Saverio el cruel and Enrique IV are alike and if Silvio Astier’s mysterious impulse has something to do with the experiences of Matías Pascal.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARLT, Roberto, Obra completa. Tomo 2, Buenos Aires, Carlos Lohlé, 1981.

―, El juguete rabioso (edición de Rita Gnutzmann), Madrid, Cátedra, 2011.

―, «Confusiones acerca de la novela» e «Irresponsabilidad del novelista subjetivo», en Aguafuertes porteñas [Selección], Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, [En línea]. Disponible en: http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/aguafuertesportenas-seleccion/html/ffd70615-7195-48d6-b084e97a19f32730_3.html#I_10_ [última consulta 22/08/20].

ARLT, Mirta, y BORRÉ, Omar, Para leer a Roberto Arlt, Buenos Aires, Torres Agüero, 1984.

CASTAGNINO, Raúl H., El teatro de Roberto Arlt, La Plata, Universidad Nacional de La Plata / Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, 1964.

FERNÁNDEZ, Teodosio, «El teatro hispanoamericano del siglo XX», en Trinidad Barrera (coord.), Historia de la literatura hispanoamericana. Tomo III. Siglo XX, Madrid, Cátedra, 2008: 855-899.

GATTI, Giuseppe, «El teatro de Roberto Arlt y Luigi Pirandello: la sonrisa que viene de lo amargo», Cartaphilus. Revista de Investigación y Crítica Estética, 3, 2008: 72-85. Disponible en: https://revistas.um.es/cartaphilus/article/view/23601/22861 [última consulta: 19/08/20].

GNUTZMANN, Rita, Roberto Arlt: innovación y compromiso. La obra narrativa y periodística, Lleida, Universitat de Lleida / Asociación Española de Estudios Literarios Hispanoamericanos, 2004.

KAISER-LENOIR, Claudia, El grotesco criollo: estilo teatral de una época, La Habana, Casa de las Américas, 1977.

PELLETTIERI, Osvaldo, El sainete y el grotesco criollo: del autor al actor, Buenos Aires, Galerna, 2008. ―, «Pirandello y la dramaturgia popular en Buenos Aires en su período de apogeo y crisis (1920-1940)», Arrabal, 7 / 8, 2010: 249257.

PÉREZ, Irene (selección, introducción, notas y propuestas de trabajo), El grotesco criollo: Discépolo-Cossa (Antología: Stefano, La nona), Buenos Aires, Ediciones Colihue, 1995.

PIRANDELLO, Luigi, Enrique IV (traducción de Armando Discépolo), Buenos Aires, Losange, 1957.

—, El difunto Matías Pascal (traducción de Rosa María Pentimalli de Varela), Buenos Aires, Fabril, 1963.

―, Seis personajes en busca de autor, en Teatro (traducción de José-Miguel Velloso), Madrid, Guadarrama, 1968: 19-116.

PONSON DU TERRAIL, Pierre-Alexis, Aventuras de Rocambole [1857-1870] (traducción y adaptación de Carlos Arce), Barcelona, Bruguera, 1983.

PRIETO, Adolfo, «Silvio Astier, lector de folletines», Hispamérica, 15, 45, 1986: 165-172.

SAÍTTA, Sylvia, «Traiciones desviadas, ensoñaciones imposibles: los usos del folletín en Roberto Arlt», Iberoamericana, 2, 74, 1999: 63-81.

―, El escritor en el bosque de ladrillos. Una biografía de Roberto Arlt, Buenos Aires, Editorial Sudamericana, 2000.

VERZERO, Lorena, «Actividades y estrenos (I)», en Osvaldo Pellettieri (dir.), Teatro del Pueblo: Una utopía concretada, Buenos Aires, Galerna, 2006: 11-43.

Published

2020-10-10

How to Cite

Sáez Reta, L. . (2020). Contrasts between Roberto Arlt and Luigi Pirandello: shadows, madmen and suicides. MENÉNDEZ PELAYO LIBRARY BULLETIN, 96(1), 83–104. https://doi.org/10.55422/bbmp.456