The transformation of a baroque motive in rococo: The odes on Meléndez Valdés's La inconstancia. Odas a Lisi

Authors

  • Irene Gómez Castellano

DOI:

https://doi.org/10.55422/bbmp.735

Keywords:

Baroque, Aesthetics, Rococo, Luis de Góngora, Juan Meléndez Valdés, Inconstancy. Odes to Lisi

Abstract

This article defends the necessity of employing the label «Rococo» in the periodization of 18th-century Spanish poetry. To define the attributes of the Rococo style in Spanish poetry, this article performs a comparative analysis of Góngora‟s poem «Guarda corderos, zagala» and the 18th-century adaptation of this popular romance composed by Juan Meléndez Valdés in his cycle entitled La inconstancia. Odas a Lisi.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
4%
33%
Days to publication 
4627
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
Sociedad Menéndez Pelayo
Publisher 
Sociedad Menéndez Pelayo

Global Statistics ℹ️

Cumulative totals since publication
200
Views
80
Downloads
280
Total

References

ARCE, Joaquín. (1970) «Diversidad temática y lingüística en la lírica dieciochesca». Los conceptos de Rococó, Neoclasicismo y Prerromanticismo en la literatura española del siglo XVIII. Eds. José Caso González, Joaquín Arce y Juan Antonio Gaya Nuño. Oviedo: Cuadernos de la Cátedra Feijoo. 31-51. DOI: https://doi.org/10.17811/cesxviii.22.1970.31-51

——. (1981) La poesía del siglo ilustrado. Madrid: Alhambra.

ALVAREZ BARRIENTOS, Joaquín. (2004) «Eighteenth-Century Poetry». Ed. David T. Gies, The Cambridge History of Spanish Literature. Cambridge: Cambridge University Press. 323-32 DOI: https://doi.org/10.1017/CHOL9780521806183.022

BAZIN, Germain. (1992) Barroco y Rococó. Barcelona: Destino, 1992.

CASO GONZÁLEZ, José. (1970) «Rococó, Prerromanticismo y Neoclasicismo en el teatro español del siglo XVIII». Los conceptos de Rococó, Neoclasicismo y Prerromanticismo en la literatura española del siglo XVIII. Ed. José Caso González, Joaquín Arce y Juan Antonio Gaya Nuño.Oviedo: Cuadernos de la Cátedra Feijoo. 7-29. DOI: https://doi.org/10.17811/cesxviii.22.1970.7-29

CARNERO, Guillermo. (1983) La cara oscura del siglo de las luces. Madrid: Cátedra.

CEBRIÁN, José. (2004) La musa del saber: La poesía didáctica de la Ilustración española. Madrid: Iberoamericana. DOI: https://doi.org/10.31819/9783954879014

COLFORD, William E. (1942) Juan Meléndez Valdés; a study in the transition from neo-classicism to romanticism in Spanish poetry. New York: Hispanic Institute in the United States.

DEMERSON, Georges, y John H. R. Polt (eds.) (1981) Juan Meléndez Valdés. Obras en verso. Oviedo: Cátedra Feijoo.

FROLDI, Rinaldo. (1967) Un poeta illuminista: Meléndez Valdés. Milano-Varese: Istituto editoriale cisalpino.

GARETH WALTERS, D. (1991) «In Praise of Inconstancy: The Odes to Lisi of Meléndez Valdés». Bulletin of Hispanic Studies, 68: 25-32. DOI: https://doi.org/10.1080/1475382912000368025

GAYA NUÑO, Juan Antonio. (1970) «Rococo, Neoclasicismo y Prerromanticismo en el arte de la España del siglo XVIII». Los conceptos de Rococó, Neoclasicismo y Prerromanticismo en la literatura española del siglo XVIII. Ed. José Caso González, Joaquín Arce y Juan Antonio Gaya Nuño. Oviedo: Cuadernos de la Cátedra Feijoo. 53-71. DOI: https://doi.org/10.17811/cesxviii.22.1970.53-71

GIES, David T. (1999) «Sobre el erotismo rococó en la poesía del siglo XVIII español». En Luz Vital. Estudios de cultura hispánica en memoria de Victor Ouimette. Eds. Ramón F. Llorens y Jesús Pérez Magallón. Alicante: Caja de Ahorros del Mediterráneo. 85-95.

GLENDINNING, Nigel. (1961) «La fortuna de Góngora en el siglo XVIII», Revista de Filología Española XLIV: 323-49. DOI: https://doi.org/10.3989/rfe.1961.v44.i3/4.998

——. (1972) A Literary History of Spain: The Eighteenth Century. New York: Barnes and Noble.

GÓMEZ CASTELLANO, Irene. (2008) «El deseo de Pigmalión produce arte: Galatea o la ilusión del canto de Meléndez Valdés», Dieciocho: Hispanic Enlightenment 31.2: 305-24.

HOWELLS, Robin, (1992) «Rococo and Carnival», Studies on Voltaire and the Eighteenth Century, 308: 185-221.

LORENZO ÁLVAREZ, Elena de. (2002) Nuevos mundos poéticos: La poesía filosófica de la Ilustración. Oviedo: Instituto Feijoo de Estudios del Siglo XVIII.

MARTÍN GAITE, Carmen. (1972) Usos amorosos del dieciocho en España. Madrid: Siglo Veintiuno.

MELÉNDEZ VALDÉS, Juan. (1979) Poesías. Ed. Emilio Palacios. Madrid: Alhambra, 1979.

OVIDIO. (2005) The Metamorphoses. Trans. Frank Justus Miller. New York: Barnes and Noble.

POLT, John H.R. (1988) Batilo: Estudios sobre la evolución estilística de Meléndez Valdés. Berkeley: University of California Press.

——. (ed.) (1975) Poesía del siglo XVIII. Madrid: Castalia.

SEBOLD, Russell P. (1983) Trayectoria del romanticismo español. Barcelona: Crítica.

——. (2003) Lírica y poética en España, 1536-1870. Madrid: Cátedra.

Published

2009-12-10

How to Cite

Gómez Castellano, I. (2009). The transformation of a baroque motive in rococo: The odes on Meléndez Valdés’s La inconstancia. Odas a Lisi. MENÉNDEZ PELAYO LIBRARY BULLETIN, 85(Único), 173–194. https://doi.org/10.55422/bbmp.735