From the infante Arnaldos, the one from the Romancero, to the prince Arnaldo from the Persiles: a problem of intertextuality
DOI:
https://doi.org/10.55422/bbmp.936Keywords:
Arnaldos, Romancero, Wild Hunt, Arnaldo, Persiles, Cervantes, IntertextualityAbstract
This work proposes to study how the character of the infant Arnaldos, the one from the romancero, who appears in several romances and through different versions, could have contributed to the birth of the character of Prince Arnaldo of the Persiles. In order to do so, we will first examine the characteristics of the infant (or count) and the particularities of the romances according to the modalities of the texts known in Cervantes' time. Then, the features of Prince Arnaldo and the peculiarities of his entourage will be analysed. Finally, the two characters are compared, looking for the relationship that unites them.
Downloads
References
AARNE, Antti. y Stith Thompson. (1973) The types of the Folktale. Helsinki. Academia Scientiarum Fennica.
ALVAR, Manuel. (1977) «De la Maisnie Harlequin a algunas designaciones románicas de los escualos». ALVAR, Manuel (Ed.). Actas del V Congreso Internacional de Estudios Linguísticos del Mediterráneo. Málaga. Diputación de Málaga. 379−393.
BÉNICHOU, Paul. (1968) [1945] Romancero judeo−español de Marruecos. Madrid. Castalia.
CAMARENA, Julio. y Maxime Chevalier. (2003) Catálogo tipológico del cuento folklórico español. Alcalá de Henares. Centro de Estudios Cervantinos. 2 vols.
Cancionero de Romances impreso en Amberes sin año. (1945) Edición facsímil con una introducción por R. Menéndez Pidal. Madrid. CSIC.
Cancionero de Romances (Anvers, 1550). (1967) Edición, estudio, bibliografía e índices por Antonio Rodríguez−Moñino. Madrid. Castalia.
CARAVACA, Francisco. (1968) «El Romance del Conde Arnaldos en el Cancionero manuscrito de Londres». La Torre, 16. 69−102.
CARAVACA, Francisco. (1969) «El Romance del Conde Arnaldos en el Cancionero de Romances de Amberes, s. a.». Boletín de la Biblioteca de Menéndez Pelayo. 45. 47−89.
CARAVACA, Francisco. (1970) «El Romance del Conde Arnaldos en textos posteriores al del Cancionero de Romances de Amberes, s. a.». BBMP. 46. 3−70.
CARAVACA, Francisco. (1971) «Hermenéutica del Romance del Conde Arnaldos. Ensayo de interpretación». BBMP. 47. 191−319.
CARO BAROJA, Julio. (1979) La estación de amor. Fiestas populares de mayo a San Juan. Madrid. Taurus.
CERVANTES, Miguel de. (2001) [1613] Novelas ejemplares. Jorge García López (Ed). Barcelona. Crítica.
CERVANTES, Miguel de. (2017) [1616] Los trabajos de Persiles y Sigismunda. Laura Fernández (Ed.). Madrid. Real Academia Española.
CEBALLOS VIRO, Ignacio. (2012) «La “mutación” del romance La mujer de Arnaldos entre los sefardíes». eHumanista. 20. 127−152.
CID, Jesús Antonio. (1979) «Recolección moderna y teoría de la transmisión oral: “El traidor Marquillos”, cuatro siglos de vía latente». El romancero hoy: nuevas fronteras. Madrid. Universidad Complutense de Madrid−Cátedra Seminario Menéndez Pidal. 281−360.
CID, Jesús Antonio. (2011) «Caza y castigo de Don Jorge frente a Lanzarote y el ciervo de pie blanco. El “fragmentismo” y los “romances−cuento”». La Corónica. 39−2. 61−94. DOI: https://doi.org/10.1353/cor.2011.0000
CID, Jesús Antonio. (2021) «Raptores marinos en la balada europea: desde el infante Arnaldos a Neska Ontziratna». Litterae Vasconicae. 18. 11−56.
DEBAX, Michelle. (1983) «Relectura del romance del “Infante Arnaldos” atribuido a Juan Rodríguez del Padrón: intratextualidad e intertextualidad». ALONSO HERNÁNDEZ, José Luis (Ed.). Literatura y folklore. Problemas de Intertextualidad. Salamanca. Universidad de Groningen−Universidad de Salamanca. 201−216.
GUEVARA, Antonio de. (1539) Epístolas familiares. Valladolid. Juan de Villaquirán. Bib. Escorial: 29−V−4 (n° 2).
INFANTES, Víctor. (2013) «Una cuarentena poética desconocida. Los pliegos sueltos del siglo XVI de la Biblioteca Comunale de Perugia». Criticón. 117. 29−63. DOI: https://doi.org/10.4000/criticon.213
LIDA DE MALKIEL, María Rosa (1978). «Juan Rodríguez del Padrón: vida y obras». LIDA DE MALKIEL, María Rosa. Estudios sobre literatura española del siglo XV. Madrid. José Porrúa Turanzas. 21−77.
MENÉNDEZ PIDAL, Ramón. (1907) «Catálogo del romancero judeo−español». Cultura Española. V. 161−199.
MENÉNDEZ PIDAL, Ramón. (1960) «Prólogo» a Pliegos poéticos…
MENÉNDEZ PIDAL, Ramón. (1968) Romancero hispánico. Madrid. Espasa Calpe. 2 vols.
MENÉNDEZ PIDAL, Ramón. (1973) Estudios sobre el romancero. Madrid. Espasa Calpe.
Nueve Romances. (1561). [Valencia. Juan Navarro]. Bib. Comunale Augusta di Perugia.
Pliegos poéticos españoles en la Universidad de Praga. (1960). Madrid. Joyas Bibliográficas. 2 vols.
REDONDO, Augustin. (1997) [1983] «Las tradiciones hispánicas de la “estantigua” (“cacería salvaje” o Mesnie Hellequin) y su resurgencia en el Quijote». REDONDO, Augustin. Otra manera de leer el «Quijote». Madrid. Castalia.101−119.
REDONDO, Augustin. (2004) «El Persiles, “libro de entretenimiento” peregrino». VILLAR LECUMBERRI, Alicia. (Ed.). Peregrinamente peregrinos. Palma de Mallorca. Asociación de Cervantistas. 2 vols. I. 67−102.
RODRÍGUEZ−MOÑINO, Antonio. (1967) «Estudio» introductorio al Cancionero de Romances (Anvers, 1550). 9−38.
ROGERS, Edith Randam. (1975) «Magic Music: a self−centered ballad motif». Kentucky Romance Quarterly. 22. 263−292. DOI: https://doi.org/10.1080/03648664.1975.9929469
ROMEU FIGUERAS, José. (1948) El mito del comte Arnau en la canción popular, la tradición y la literatura. Barcelona. CSIC.
Romancero general de León. (1991). Compilado por Diego Catalán et al. Madrid. Seminario Menéndez Pidal−Universidad Complutense de Madrid−Diputación Provincial de León. 2 vols.
SPITZER, Leo. (1980) [1955−1956] «Periodo previo folklórico del Romance del Conde Arnaldos». SPITZER, Leo. Estilo y estructura en la literatura española. Barcelona. Crítica. 146−164.
THOMPSON, Stith. (1966) Motif−Index of Folk−Literature. Bloomigton−London. Indiana University Press. 6 vols.
WALTER, Philippe. (Ed.) (1997) Le mythe de la chasse sauvage dans l'Europe médiévale. Paris. Honoré Champion.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Augustin Redondo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.