"BELLEZAS DE ANDALUCÍA" AND OTHER PARTS OF THE WORLD: PORTRAITS AND IMPRESSIONS IN NEWSPAPER ARTICLES BY AMANTINA COBOS
DOI:
https://doi.org/10.55422/bbmp.1014Keywords:
Amantina Cobos, cultural cartography, women’s journalism, AndalusiaAbstract
This article analyses the journalistic work of Amantina Cobos, a prominent journalist, writer, and teacher whose work offers a valuable portrait of Andalusia in the early 20th century. Through a corpus of nine selected texts, consisting of articles and a poem, cultural cartography of the region is traced, highlighting issues such as culture, education, the role of women, social identity, and descriptions of the landscape and heritage. The importance of the press as a means of understanding the social and cultural dynamics of the time is underlined, as well as the importance of rescuing the texts of women creators. An analysis of their articles from a gender perspective (Luna, 1996) concludes that Cobos’ journalistic work challenged the social norms of her time by capturing both the tangible heritage and cultural values of Andalusia. Furthermore, her emphasis on female education and culture reinforces her role as an advocate of social progress. This paper also offers an insight into the creative process behind her lost book Bellezas de Andalucía, proposing that her articles constitute an implicit draft of that work. Overall, Cobos’s production not only enriches the historical and literary understanding of Andalusia but also vindicates the legacy of women in the public sphere, tracing in her articles an Andalusian and female cultural cartography.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
- Academic society
- Sociedad Menéndez Pelayo
- Publisher
- Sociedad Menéndez Pelayo
Global Statistics ℹ️
|
63
Views
|
34
Downloads
|
|
97
Total
|
|
References
BIBLIOGRAFÍA
ARCILA GARRIDO, Manuel y José Antonio López Sánchez. (2021). «La cartografía cultural como instrumento para la planificación y gestión cultural. Una perspectiva geográfica». Periférica Internacional. Revista para el análisis de la cultura y el territorio. 1. 12. 15-36. DOI: https://doi.org/10.25267/Periferica.2011.i12.01
ARENAL, Concepción. (1883). La mujer de su casa. Madrid. Gras y Compañía editores.
AZA, Vital. (1928). Feminismo y sexo. Madrid. Ediciones Morata.
COBOS, Amantina (coomp.). (1922). Del libro de Olimpia Cobos. Sevilla. Escuelas Prof. Salesianas de Artes y Oficios.
COBOS, Amantina (ed.). (1920). Reino de ensueño. Sevilla. Escuelas Prof. Salesianas de Artes y Oficios.
COBOS, Amantina. (1904). «La Romería». El Noticiero Extremeño (Badajoz), 16 de diciembre de 1904, p. 2.
COBOS, Amantina. (1909). A la Virgen de los Reyes. Sevilla. El Mercantil Sevillano.
COBOS, Amantina. (1917). Mujeres célebres sevillanas. Sevilla. F. Díaz y compañía.
COBOS, Amantina. (1917a). «Excursión a Medina Azahara». Diario de Córdoba (Córdoba), 30 de abril de 1917, p. 1.
COBOS, Amantina. (1917b). «Bellezas de Andalucía. El Castillo de Almodóvar». Córdoba (Córdoba), 7 de julio de 1917, pp. 5-6.
COBOS, Amantina. (1918a). «De la España legendaria». Diario de Burgos (Burgos), 24 de diciembre de 1918, p. 1.
COBOS, Amantina. (1918a). Tradiciones sevillanas. Sevilla. Lib. e Imp. Eulogio de las Heras.
COBOS, Amantina. (1924a). Romances caballerescos. Sevilla. Casa Velázquez.
COBOS, Amantina. (1924b). La Condesita Laurel. Sevilla. Casa Velázquez.
COBOS, Amantina. (1924c). Por aquella senda…. Sevilla. Talleres Tipográficos. Viuda de L. Izquierdo.
COBOS, Amantina. (1924d). «La Célebre Casanova». Oromana (Alcalá de Guadaira), 15 de diciembre de 1924.
COBOS, Amantina. (1925). «Coimbra la bella». El Liberal (Sevilla), 21 de febrero de 1925, p. 1.
COBOS, Amantina. (1926). «Los pequeños jardines de San Lorenzo». El Liberal (Sevilla), 21 de mayo de 1926, p. 1.
COBOS, Amantina. (1927). «De Nerva. Pueblos nuevos y fuertes». El Liberal (Sevilla), 13 de mayo de 1927, p. 4.
COBOS, Amantina. (1928). «Barrios de Sevilla. El Museo». El Liberal (Sevilla), 29 de enero de 1928, p. 1.
COBOS, Amantina. (1930a). «En la hidalga Extremadura». El Liberal (Sevilla), 24 de enero de 1930, p. 1.
COBOS, Amantina. (1930b). «Del Ateneo Femenino». El Liberal (Sevilla), 4 de marzo de 1930, p. 5.
COVES, Francisco. (1930). «El Ateneo femenino de Sevilla». El Liberal (Sevilla), 25 de febrero de 1930, p. 9.
DE LOS RÍOS Y DE GUZMÁN, Fernando. (1923). «Distinción a una escritora». El Liberal (Sevilla), 21 de septiembre de 1923, p. 2.
El Liberal (Sevilla), 20 de febrero de 1930, p. 1. “El Ateneo Femenino”.
El Noticiero Extremeño (Badajoz), 23 de mayo de 1904, p. 2. “Noticias”.
El Siglo Futuro (Madrid), 5 de enero de 1882, p. 1. “En protesta contra el escándalo en Roma el 13 de julio de 1881”.
LUNA, Lola. (1996). Leyendo como una mujer la imagen de la Mujer. Barcelona. Anthropos.
MACANNUCO, Ana. (2023a). «Reivindicar desde la tradición: las estrategias de escritura de Amantina Cobos en su obra Mujeres célebres sevillanas (1917)». La misoginia en la cultura y la sociedad: Manifestaciones y voces críticas del pasado y del presente. Mercedes González de Sande, Estela González de Sande y Antonio Javier Marqués Delgado (eds.). Valencia. Tirant Humanidades. 379-393.
MACANNUCO, Ana. (2023b). «Poliédricas: los personajes femeninos en las novelas cortas de Amantina Cobos». Andaluzas ocultas. Medio siglo de mujeres intelectuales (1900-1950). Caterina Duraccio (ed.). Madrid. Dykison. 113-127. DOI: https://doi.org/10.2307/jj.8500859.8
MARAÑÓN, Gregorio. (1920). Biología y feminismo. Madrid. Imprenta del Sucesor de Enrique Teodoro.
MARAÑÓN, Gregorio. (1927). Tres ensayos sobre la vida sexual: sexo, trabajo y deporte, maternidad y feminismo, educación sexual y diferenciación sexual. Madrid. Biblioteca Nueva.
MENA, José María de. (2003). Sevilla en Nuestros Recuerdos. Sevilla. Marsay Ediciones.
MENA, José María de. (2011). Historia de Sevilla. Barcelona. Plaza & Janés. https://bibliotecacomplutense.odilotk.es/info/historia-de-sevilla-00146925
MORENO-LAGO, Eva (ed.). (2023). Amantina Cobos Losúa. Poemas reunidos. Madrid. Dykinson. DOI: https://doi.org/10.2307/jj.8500779
MORENO-LAGO, Eva y Ana Macannuco. (2024) «Vida y obra de dos escritoras desconocidas: Olimpia y Amantina Cobos Losúa». Estudios Románicos. 33. 453-468. DOI: https://doi.org/10.6018/ER.577031
MORENO-LAGO, Eva y Caterina Duraccio. (2023). Olimpia Cobos Losúa. Reino de ensueño. Madrid. Dykinson. DOI: https://doi.org/10.2307/jj.8500780
NÓVOA SANTOS, Roberto. (1908). La indigencia espiritual del sexo femenino. Valencia. F. Sempere y Compañía.
NÓVOA SANTOS, Roberto. (1929). La mujer, nuestro sexto sentido y otros esbozos. Madrid. Biblioteca Nueva.
PENA, María del Carmen. (1984). «El concepto de lo femenino y lo masculino en la teoría del paisaje español». Actas de las Terceras Jornadas de Investigación Interdisciplinaria. La imagen de la mujer en el arte español. María Ángeles Durán (dir.). Madrid. Universidad Autónoma de Madrid. 141-148.
RODRÍGUEZ SERRANO, Carmen. (2023). «Un género subversivo: el paisaje en la obra de las pintoras andaluzas». «Quizá alguno de vuestros nombres logre un lugar en la historia». Mujeres en la escena artística andaluza (1440-1940). Magdalena Illán Martín y Ana María Aranda Bernal (eds.). Madrid. Sílex. 253-277.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ana Macannuco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

